E-mailmarketing brengt uw boodschap over!

prescriptio marketing reclame media: e-mail marketing

E-mailmarketing heeft één van de hoogste returns on investment van alle marketingkanalen.

Het mooie van e-mailmarketing is dat het makkelijk is om ermee te beginnen. U heeft in principe niet meer nodig dan een beetje technische kennis en een beperkt budget. Nadat u met uw e-mailmarketingtraject bent gestart kunt u de kwaliteit altijd nog naar een hoger niveau brengen.

Er zijn een aantal voordelen die e-mailmarketing met zich meebrengt, hieronder volgt een opsomming:

Geschikt voor alle niveaus

Het is makkelijk om met e-mailmarketing te beginnen. U heeft in beginsel niet meer nodig dan beperkte technische kennis en een beperkt budget; U kunt de kwaliteit van uw e-mailmarketing altijd nog verbeteren.

Hoge opbrengst

E-mail heeft één van de hoogste returns on investment van alle marketingkanalen.

Snelle en directe actie

Een e-mail is snel op te stellen en te versturen. Na verzending komt hij bijna direct in de inbox van de ontvanger. Daarmee is het mogelijk om in te spelen op actuele gebeurtenissen. De ontvanger kan ook direct actie ondernemen. Bijv. door verder te lezen, een aankoop te doen of vragen te stellen (direct response).

Goede meetbaarheid

Het effect van e-mail is goed meetbaar. E-mailmarketingstatistieken (bijvoorbeeld Google Analytics) kunt u gebruiken voor het evalueren van campagnes en als stuurinstrument voor het management. Het meten kan zelfs tot op persoonsniveau; zo weet u bij e-mail niet alleen wat er gebeurd, maar ook bij wie. Dat is erg krachtig, zeker als u de verkregen inzichten combineert met andere statistieken en het klantprofiel.

Groot bereik en lage kosten

De werkzaamheden die nodig zijn voor het opstellen en verzenden van een e-mailnieuwsbrief aan één persoon of aan een miljoen personen zijn nagenoeg hetzelfde.

Gezien de lage kosten per extra contact is e-mailmarketing zeer goed schaalbaar en wordt het bij grotere aantallen interessanter.

Targetting op persoonsniveau

Anders dan bij massamedia als tv, radio en sommige social media-kanalen, kunt u e-mails aanpassen tot op het niveau van de ontvanger. Mails kunnen naar selecties of groepen worden verzonden en een e-mail kan zelfs tot op individueel niveau worden gepersonaliseerd, wat de effectiviteit van de e-mail ten goede komt.

Testen en optimaliseren

Dankzij de meetbaarheid, het directe (een-op-een) contact en de mogelijkheid om boodschappen op de ontvanger af te stemmen, kunnen e-mailcampagnes redelijk eenvoudig getest en geoptimaliseerd worden.

Opbouwen van een klantrelatie

Het belangrijkste voordeel van e-mailmarketing is dat het serieus ingezet kan worden voor het opbouwen van een klantrelatie. Lead nurturing, (herhaal)aankopen stimuleren en werken aan branding en klantbinding: in alle stadia van de klantrelatie kan e-mail een belangrijke rol spelen.

De aandachtspunten van e-mailmarketing

E-mailmarketing biedt uitgebreide mogelijkheden en flexibiliteit en daarmee communicatiekracht. Net als bij andere vormen van marketing zijn er ook uitdagingen. De e-mail moet bijvoorbeeld wel worden afgeleverd en inspireren tot actie. Hieronder een opsomming van de belangrijkste aandachtspunten:

Concurrentie in een volle mailbox

Ontvangers krijgen per dag veel e-mails te verwerken. Veel mensen hebben zelfs aparte e-mailadressen voor werk-, privé- en commerciële doeleinden. Uw e-mail moet die concurrentie in de inbox aankunnen: de mail moet aantrekkelijk genoeg zijn om aandacht en tijd van de ontvanger te krijgen.

Fulfilment

Het is een (soms dagelijkse) uitdaging om e-mailings op tijd de deur uit te krijgen. Dit wordt bepaald door de inrichting van het e-mailmarketingproces: worden er templates met een standaardopmaak gebruikt, zijn processen efficiënt en waar mogelijk geautomatiseerd, moet de goedkeuring over veel “schijven”?

Interesse houden van ontvangers

Het blijft een uitdaging om de aandacht en interesse van een ontvanger gedurende langere tijd te behouden. U hebt zijn aandacht slechts in pacht. Na de beschrijving begint het natuurlijk pas: de verwachtingen van de ontvanger moeten worden ingevuld, of liever nog overtroffen! Anders loopt u de kans dat uw e-mail wordt behandeld als greymail: e-mail waar mensen zich wel voor hebben ingeschreven, maar zien en behandelen als ongewenst, ofwel spam. Spamfilters beginnen deze greymail steeds vaker te filteren.

Een deel van het mailbestand wordt inactief of schrijft uit

Gedurende het jaar wordt een deel van uw e-maillijst inactief. Een aantal ontvangers schrijft zich uit of reageert niet meer op uw mail omdat deze niet (meer) interessant voor hen is. Het kan ook zijn dat een e-mailadres niet meer wordt gebruikt. Het verloop is gemiddeld een derde van het bestand per jaar.

Niet alle mails komen aan bij de ontvanger

Een ontvanger wil de juiste e-mails in zijn inbox. Helaas wordt ook een deel van de gewenste e-mail gefilterd. Deliverability, ofwel het goed afleveren van de e-mail, heeft daarmee een belangrijke invloed op het succes van e-mailmarketing.

Deliverability is niet alleen afhankelijk van de techniek of van de gebruikte e-mailsoftware. De kwaliteit van de content die u verstuurt en die van het ontvangersbestand spelen ook een grote rol. Inboxproviders zoals Gmail passen bovendien vaak de spamfilters aan, dus wees er zeker van dat de aflevering goed wordt gemonitord.

Ook het bieden van relevante content en het meten en aantonen van return on investment zijn uitdagingen. Deze uitdagingen zijn niet specifiek voor e-mailmarketing, maar daardoor niet minder belangrijk.

Planmatig aan de slag met e-mailmarketing

Marketingcampagnes zijn slechts zo sterk als de strategie die eraan ten grondslag ligt. Een matige strategie kunt u niet achteraf “photoshoppen”. Denk dus vooraf goed na over de manier waarop u e-mailmarketing wilt inzetten en over de rol die e-mail gaat spelen binnen de context van de onderneming.

 

  • Succesvolle e-mailmarketing begint met een slimme strategie en het opstellen van een plan. Een goed e-mailmarketingplan geeft structuur:
  • Stel doelen die zowel de ambitie weergeven als richting aan de aanpak geven.
  • Overweeg verschillende opties, waardoor u (nieuw) inzicht krijgt in de mogelijkheden.
  • Verdeel budgetten en geeft prioriteit aan de meest effectief geachte campagnes.
  • Plan de activiteiten op een tijdslijn, waardoor ze ook daadwerkelijk worden uitgevoerd.
  • Evalueer, leer en stuur bij als de gewenste resultaten nog niet worden gehaald.

 

Een e-mailmarketingplan hoeft geen dik document te zijn. Niet alle bedrijven schrijven een uitgebreid e-mailmarketingplan, maar klein of groot, een plan moet wel goed doordacht zijn, waarbij de kernvragen worden beantwoord. De gewenste reality check en de logica achter het “waarom” blijken in de praktijk namelijk nog verontrustend vaak te ontbreken.

Het opstellen van een plan maakt het ook deelbaar: het zorgt ervoor dat anderen het plan kunnen steunen en dat ze op de juiste wijze kunnen worden betrokken bij de uitvoering ervan.

Advies en ondersteuning bij e-mailmarketing

Zoals al eerder in dit bericht opgemerkt hoeft u geen enorm grote onderneming te zijn om succesvol bezig te zijn met e-mailmarketing. Is uw interesse gewekt door bovenstaande? Wij zijn graag bereid om vrijblijvend met u in gesprek te gaan om de mogelijkheden voor uw onderneming in kaart te brengen. Wij kunnen u ondersteunen bij het maken van een plan, de content (inhoud) van uw nieuwsbrief, de opmaak van de nieuwsbrief het samenstellen van een geschikt mailingbestand en met de keuze van een geschikt pakket (sommige zijn zelfs gratis!) om uw e-mail te versturen. Neem contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak of vul het onderstaande formulier in.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.